Kocsi

Eredeti terveink szerint egy kicsi kocsival vágunk neki a nagy útnak, mely alig fogyaszt 4-5 litert százon, tudva, hogy nem túl kényelmes, de legalább olcsó. Mikor Chicagoban elmeséltük a tervünket az autókölcsönzösnek, kb. majdnem azt monda, hogy nem enged el minket azzal a kis autóval, mert az nem ilyen túrákra való. Így pár nappal ez után be kell látni, hogy igaza van.

A kocsink egy 2,5 literes, kb. 170 lóerős Volkswagen Jetta Sport Edition lett. Szép nagy autó, bőrülésekkel, két hatlamas bőrönd elfér a csomagtartóban (mint ahogy majd egy fotón látszik is). Két szivargyújtótöltő hely is van benne, így mindenkinek jut saját - mert kell ám: Énnekem van egy Androidos telefonom, ami néha jobban, néha rosszabbul, de a Runkeepert működteti, és van egy laptopom, ami kibír kb. 18 órát akkumulátorról, így azt csak esténként töltöm fel. Ezen kívül van fényképezőm, amit 4 napja nem töltök, és az akksija még mindig 100%-ot ír ki (legutóbb 2 hét alatt merült le). Na és mindezekre hoztam 3 darab micro-usb zsinórt - biztos, ami biztos alapon.

Anyám hozott egy iPhone-t, egy iPadot - és ezekhez 1 db (!) töltőzsinórt. Így folyamatosan az megy, hogy éppen melyik töltődjön :) Mert az iPad a navigációnk, azon van egy speciális Route 66 alkalmazás, hogy ne (nagyon) tévedjünk el. Az iPhone meg fotózni kell. Még ottthon vettünk egy ilyet, hogy legyen mibe dugni a kütyüket - ha lenne zsnórjuk: http://www.tchibo.hu/autos-szivargyujto-eloszto-p400032063.html Egy igazi szörny.

Az autó automata váltós, aki még nem vezetett ilyet, annak tartanak egy gyorstalpalót, de nekem már volt szerencsém, így ezt kihagytam. Általánosságban azt kell mindenkinek tudnia egy automata váltós kocsiról, hogy:

  • Lassabban reagál a gázadásra, egy kb. fél mp-es késleltetés van, ugyanis szinte mindig visszaavált, ha gyorsítani akarunk. Ezért én azt szoktam, hogy amikor nem kigyorsítani akarok, hanem mondjuk 55-ről 60-ra gyorsítani csak, akkor átteszem manuális kapcsolgatásba, felgyorsítok, majd visszateszem. Ez által javul a fogyasztás (fölöslegesen pörgetné fel a motort), és nem fog rántani is egyet.
  • Amint lelépsz a fékpedálról eindul a kocsi. Tehát gázpedál használata nélkül (kb. mintha kuplungolnál), elindul a kocsi. HÁTRAfelé is, ha netán abba lenne kapcsolva.
  • Nagyon fura eleinte, hogy a bal lábaddal nem csinálsz semmit, az csak úgy pihen. Csakis a jobb lábad hasznlódik.

Még van 1-2 tanács, amit be lehet tartani, és akkor javul a fogyasztás:

  • Amikor lefelé gurul(na) az autó akkor ugyanúgy, ahogy egy hagyomnyos váltós autónál az ember benyomja a kuplungot, hogy guruljoon (vagy netán üresbe teszi), itt is üresbe lehet tenni, és hagyni gurulni. Én emlékszem, hogy azt tanultam, hogy motorfék, meg, hogy az milyen jó, de személyes tapasztalat, hogy 100 km-en 1 ltiert is lehet spórolni, ha lényegében nem használok motorféket, és tudatosan vezetek.

Egy nagy bajom volt, és egy nagy bajom van még a kocsival: Nem volt könyöklő. Illetve volt, ha netán ET vagy, és még 30 centivel hosszabb a kezed. 2 nap után nagyon fájt a könyököm, hogy a levegőben lógott, ahogy balkézzel vezettem, jobbkézzel váltogattam az üres és a D között. Aztán véletlenül megtaláltam a módját, hogy a könyöklőt ki lehet húzni, meg feljebb is lehet tenni. Varázslatos egyébként, az út végére még mindenre rájövők, hogy hogy működik :)

Na de ami hiányzik nekem, az a tolatóradar és/vagy kamera. El vagyok kényelmesedve, hogy az otthoni autók amiket vezetni szoktam, mindegyik rendelkezik valamelyikkel. Ez meg egyikkel sem. Nehéz így az élet (halkan jegyzem meg, hogy az egyik McDonald egyik villanyoszlopa is átérzi a fájdalmamat::] ).

 Na de még térjünk vissza kicsit az autókölcsönzőshöz: Szóval ugye nem akarta a kis Fordot odaadni nekünk, mert ... Nagyon próbálta nyomatni az amerikai autókat, az amerirkai érzést, hogy jó-jó ez a Jetta, de azért van még amerikaibb is. Mert hogy ez pici. Hát én néztem rá, elmeséltem, hogy az otthon használatos Renault Clio az ennél kisebb, és az egy átlagos autó, se nem kicsi, se nem nagy. Így pár nap után értem mire gondolt.

Ez az autó (a hivatalos adatok alapján) 462 cm hosszú, 178 cm széles, 145 cm magas. És az itteni viszonylatban pici. Az autók 90%-a ha beáll mellénk, akkor mi nézünk fel rá. Ezzel a mérettel ez a kocsi itt nem parancsol tiszteletet, nem azért fogják beengedni, mert mekkora dög. Budapesten egy ilyen autóval...

Van benne tempomat szerencsére, kicsit béna a használata, és nem jelzi számmal viissza, hogy mennyin áll, csak a mutató lehet figyelni. De viszont a kocsi kiírja a sebességet km/h-ban is (ugyan minek azt nem tudom). A fogyasztás az itteniek mpg-ben mérik, azaz miles per gallon, azaz mennyi mérföldet tesz meg egy gallon benzinnel. Egy gallon az 3,78 liter, és 1 gallon kerül nagyjyából $3,6-ba. Azaz 1 liter nagyjából 208,58 Ft. Feleannyi.

Tegnap kb. 26 mpg-s fogyasztst sikerült elérni, ma ezt (dimbes-dombos úton, és elég sokat menve városban 25-40 mérföld / óra között) 31-re sikerült javítani. Az olyan 7,59 liter / 100 km. Ez szerintem baráti. egy 170 lóerős, automataváltós autótól.

Három megemlíteni való van még a kocsiról:

  • Ez nem csak erre az autóra, hanem szinte az összesre igaz: Ha bezárod vagy kinyitod, akkor nem csippan egyet szolidan, hanem beledudáll a képedbe. Elég hangosan. Egy Wal-mart parkolóban folyamatosan dudálást hallani.
  • A hátsó index nem borotyánsárga, hanem ugyanolyan piros, mint a féklámpa. Illetve van olyan autó amin sárga, van amin piros. Indexelni itt úgy érzem nem kötelező, nem is sokan használják.
  • Egyik oldalsó tükörben sincs a megtörés, hogy többett láss az útból, így viszont piszoknagy a holttere, simán elfér egy dzsip a melletted van, de nem látod se a tükörben, se ha csak balra nézel egy kicsit. Mindig hátra kell fordulni. Hasonló  jobb oldali oszlop is: Nem látni tőle a 90°-al jobbra levő útról jövőket. Hasonló a középső tükör is: A hátsó ülések fejtámlái belelógnak, és kitakarják.

Összességében elmondható, hogy a tükörrendszer nekem nem jön be, az automata váltót én már ittohn is imádtam. Kényelmes az autó (mióta a könyöktartóra is rájöttem). És a hátsó ablakban még a plüss utazókacsa is elfér.

Volkswagen Jetta 2.5 SE

Chicagoi képek:

Ilyen belülről

Sofőrrel együtt

Kényelmesen elférnek a bőröndök

Bevásárlás a szupermarketben